Mars’ta Bir Uçuş Şansı : Perseverance (Azim)

Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi, Apollo misyonu ile Ay yüzeyini ve Ay’ın özelliklerini inceleyip Ay’a insan göndererek bu konuda pek çok hedefini tamamladı. Daha sonra NASA bütün odağını insanlığın yeni bir yaşanabilir gezegen arayışı ile gündeme gelen Mars’a çevirdi. Bu konuda birçok uzay aracıyla (Rover) Mars yüzeyine inip veri toplandı. İşte bu görev kapsamında Mars’a doğru yola çıkan en yeni uzay aracı Azim’e yakından bakalım!

30 Temmuz’da Atlas V roketi üzerinde fırlatılan Rover, NASA’nın Mars’a şu ana kadar gönderdiği beşinci uzay aracı olma özelliğine sahip. Mars 2020 misyonu kapsamında NASA bünyesinde JPL’de (Jet Propulsion Laboratory) üretilen araç 18 Şubat tarihinde Mars yüzeyine iniş yapması planlanıyor. Jezero kraterine yapılacak bu iniş NASA’nın Youtube kanalından canlı olarak yayınlanacak. Bu aracı daha önce giden araçlardan ayıran en önemli özellik, üzerinde küçük bir helikopter bulundurmasıdır. Şimdi pek çok ekipmana sahip bu aracın özelliklerinden bahsedelim.

MARS’TA UÇUŞ

Üzerinde götürdüğü ekipmanlardan biri olan Ingenuity helikopteri ile başka bir gezegende kontrollü uçuş gerçekleştiren ilk araç olacak. Mars’ın atmosfer yoğunluğu Dünya’nınkinden %99 daha az olduğundan Mars’ta yeterli kaldırma kuvveti bulunmamaktadır. Bu sebeptendir ki Ingenuity, çok çok hafif olması gerekirken aynı zamanda da çok hızlı dönen bir pervaneye sahip olması gerekmektedir. JPL’deki mühendisler tarafından Mars’ın her türlü hava koşuluna göre test edilen ve JPL’deki uzay simülatörlerinde son uçuş testini geçen helikopter 18 Şubat’ta Perseverance ile Mars yüzeyine inecek.

YAŞAM ARAYACAK

Bildiğiniz üzere Mars uzun zamandır hem yakın olması hem de Dünya’ya birçok açıdan benzemesi nedeniyle insanların aklında “Acaba yeni gezegenimiz orası olabilir mi?” sorusunu oluşturdu. Bu sebepten ötürü yaşamın birinci önceliği olan suyu aramaya başlayan bilim insanları 2018 yılının ortalarında büyük bir keşfe imza attı. Daha önce de Mars yüzeyinden alınan veriler doğrultusunda su olduğu tahmin ediliyordu. Ancak ilk defa buz kaplı yüzeyin yaklaşık 1.5 kilometre altında bir göl olduğu keşfedildi. Bu keşfin ardından çalışmalarına hız katan NASA, Perseverance ismini verdiği uzay aracı ile geçmişte orada yaşam olup olmadığını arayacak. Elbette ki ilk etapta üst düzey bir yaşam kalıntısı bulmamız pek muhtemel görünmüyor. Ama mikroorganizma seviyesinde dahi bir yaşam kalıntısı bulunması bizim ve bilim insanları için gelecekte orada yaşayabilmemiz adına çok büyük bir gelişme.

MOXIE’Yİ YANINDA TAŞIYOR

Dünyalaştırma çalışmalarının bir ürünü olarak ortaya çıkan ve MIT’ten Michael Hect’in baş araştırmacısı olduğu MOXIE, Perseverance ile Mars’a doğru uçuyor. Ana görevi Mars atmosferindeki karbondioksiti elektroliz edip atmosfer için oksijen üretmek olan MOXIE bu amaç doğrultusunda en önemli parçalarından biri.

YENİ EVİMİZ: MARS