Ötegezegenler Nedir?

Ötegezegen kavramını basitçe Güneş sistemi dışındaki gezegenleri tanımlamak için kullanıyoruz. Peki neden var bu ötegezegenler? Dünya kaynaklarının sınırlı olması ve Dünya’nın da bir ömrünün olması insanları yeni yaşanabilir gezegen aramaya gitmiştir.

Bu konuda ilk olarak Güneş sistemi içindeki gezegenleri araştırarak başladık. Ancak bu gezegenler bize pek umut vermedi çünkü çoğu, insan yaşamı için fazlasıyla elverişsizdi. Hatta geçtiğimiz aylarda Mars’a gönderilen Persevarance adlı Rover da bu gezegen araştırmaları için gönderildi. Güneş sistemindeki gezegenlerin pek umut vermemesinden dolayı astronomlar Güneş sisteminin ötesini gözlemlemeye başladılar.

İlk başlarda teknoloji yetersizliğinden dolayı çok fazla gezegen keşfi yapılamasada uzay teknolojilerinin ilerlemesi ile doğru orantılı olarak keşfedilen gezegen sayısı da arttı. Şu ana kadar 4375 adet onaylanmış Ötegezegen keşfedilmiş durumda. Bu gezegenlerin özelliklerine Exoplanets üzerinden göz gezdirebilirsiniz.

Ötegezegen

Nasıl Keşfediliyor Bu Ötegezegenler?

Peki bizden çok uzakta olan bu yıldız sistemleri ve gezegenler nasıl keşfediyoruz? Bize çok uzak olduğu için ve gezegenler yıldızlar kadar parlak olmadığı için onları doğrudan gözlemlemek bizim için oldukça zor. Bu sebeptendir ki çoğu öte gezegen dolaylı olarak gözlemleniyor ve varlığı o sayede biliniyor. Bunlardan en çok kullanılan ikisi radyal hız değişikliği ve geçiş yöntemidir.

• Geçiş Yöntemi: Astronomlar bu yöntemle bir ötegezegen keşfetmek için öncelikle gezegeni olması muhtemel olan bir yıldızı gözlemlemeye başlıyorlar. Eğer bu yıldızın bize gönderdiği ışığın parlaklığında bir azalma gözleniyorsa ki bu değişikliğin olması gezegenin tur süresine göre değişmektedir. O zaman diyoruz ki bu ışığın parlaklığındaki azalmanın sebebi önünden bir gezegenin geçmesidir deyip yeni bir ötegezegen keşfetmiş oluyoruz.
  • Radyal Hız Yöntemi: Bu yöntemde ise doppler etkisinden yararlanıyoruz. Doppler etkisini ise kısaca şöyle anlatabilirim: Örneğin trafikte bekliyorsunuz arkanızdan bir ambulans geldiğinde ambulans gelip sizi geçip gidene kadar ambulansın siren sesini farklı duyarsınız bunun sebebi ambulansın hızından kaynaklanır ve buna doppler etkisi denmektedir. Bu olayı evren boyutunda düşündüğümüzde yıldızların etrafında dönen bir gezegen varsa bu gezegenin kütle çekim dalgalarının etkisinden dolayı yıldızdan bize gelen elektromanyetik dalganın özellikleri hızı değiştiği için değişiyor ve bu sayede bir gezegen olup olmadığını anlıyoruz.

Bu yazımda sizlere ötegezegen kavramının ne olduğunu ve neden bizim için önemli olduğunu anlatmaya çalıştım. Peki siz bir Dünya dışı bir yerde yaşamak ister miydiniz?

14 Mayıs 2021